Od 2013 roku Pierwsza ładunkowa firma zajmuje się realizacją specjalnego programu. Ma ona na celu wzrost efektywności zarządzania вагонным parku. W ten sposób firma zamierza osiągnąć określonej oszczędności. Za 5 lat to udało się zoptymalizować koszty utrzymania parku samochodowego. Wielkość oszczędności wyniosły ponad 6 mld zł. W ten sposób, ja jest praca taboru stała się mniej kosztownym doświadczeniem. W ciągu ostatniego roku poziom optymalizacji stał się jeszcze wyżej.
W 2018 przedsiębiorstwo zrealizowało wiele projektów w ramach programu. Zostały zoptymalizowane różne procesy biznesowe. Udało się to osiągnąć zarówno w działalności handlowej, w zakresie napraw. Ponadto, opracowano szereg wspólnych decyzji z partnerami. Szczególną uwagę poświęcono wdrażaniu innowacji. Tak chodzi o technologię unormowania pracy parku wagonów. To było konieczne dla realizacji robót na stacjach kolejowych. Ponadto, przedsiębiorstwo zrealizowało w ubiegłym roku projekt pilotażowy. Dotyczy zgłoszenia i wysłania цементовозов. Odbywało się to na niektórych odcinkach Październikowej autostrady. W ten sposób, ich obroty stał się lepszy o 0,6 dnia. Ogólnie cykl produkcyjny poprawił na 0,25 doby.
Był także jeszcze jeden czynnik, który wpłynął na zmniejszenie wydatków. To ścisła współpraca z Rosyjską koleją. Współpraca dotyczyła routingu pociągów z wagonami próżnymi. Udawały się one w określonych godzinach). W ten sposób wielkość wydatków spadł o 207 mln zł. Również został skrócony czas pobytu wagonów pod załadunkiem. Spadek wyniósł 0,3 dnia. Pod rozładunkiem czas zmniejszyła się o 0,1 dnia. Całkowity efekt ekonomiczny od realizowanych projektów wyniosła 795 mln zł.